کد مطلب:303647 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

علی از دیدگاه رسول خدا
رسول خدا می فرماید: اعلم امتی من بعدی علی بن ابیطالب [1] .

داناترین امت من بعد از من علی بن ابیطالب است.

و قال (ص): علی و عاء علمی و وصیتی و بابی الذی اوتی منه. [2] .

و نیز فرمود علی ظرف علم من است و جانشین من، و باب من است كه از آن وارد شوند و نیز فرمود: اقضاكم علی. از همه شما در قضاوت عادل تر علی بن ابیطالب است.

و از دیگر كلمات گوهربار حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله در حق حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام روایات زیر است:

علی خازن علمی: علی گنجینه دانش من است.

علی سیدالمومنین:علی آقای مؤمنان است

علی حجةالله: علی حجت و ولی خداست

علی قسیم الجنةوالنار:علی قسمت كننده بهشت و دوزخ است

عَلِیّ امینی: علی امین من است

علی سیدالعرب: علی آقای جماعت عرب است

علی سید فی الدنیا و سید فی الاخرة:علی آقای دنیا و آخرت است

علی سیدالوصییّن: علی سید اوصیاء است

علی امیرالمومنین:علی امیر مؤمنان است

علی وارثی: علی وارث من است

علی صاحب سری: علی صاحب راز من است

علی مولی الامة: علی ولی مؤمنان است

علی اول المسلمین: علی در بین مسلمین اولین مسلمان است

علی اقوم الناس بامرالله: علی استوارترین مردم به فرمان خدا است.

علی باب علمی:علی در علم من است

علی ابوالائمه: علی پدر امامان است

علی امام الاتقتاء: علی پیشوای اهل تقوا است

علی خاتم الوصیّین: علی نگین حلقه اوصیاء الهی است

علی اعلم الامة: علی داناترین امت من است

علی سید ولد آدم: علی آقای فرزند آدم است

علی وارث علمی [3] : علی وارث دانش من است

و صدها كلمات نورانی به جا مانده از رسول خدا (ص) كه در حق امیرالمومنین علی علیه السلام بیان فرموده است با وجود این همه دلایل روشن چگونه می توانند مخالفان آن حضرت در روز جزا نجات یابند؟

این القاب، القابی است كه شخص رسول خدا صلی الله علیه وآله به ولی خدا حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام داده و همه می دانیم كه رسول خدا به دلیل این آیه قرآن كریم: وَ ما یَنْطِقُ عَن الْهَوی اِنْ هُوَاِلاّ وَ حْیٌ یُوحی. (نجم / 4 و 3) رسول خدا هیچگاه از هوای نفس سخن نمی گوید جز آن كه به او وحی می شود(و او هرچه می گوید براساس وحی الهی است).

آیا كسی می تواند بگوید كه القابی كه رسول خدا (صلی الله وآله) به علی علیه السلام داده براساس هوای نفس بوده است؟ مسلماً صاحب چنین فكر و اندیشه ای كه به رسول خدا صلی الله علیه وآله تهمت بزند مسلمان نیست و اگر قبول داریم و باید هم بپذیریم كه رسول خدا (ص) براساس وحی الهی و استحقاق واقعی به فردی مثل علی بن ابیطالب علیه السلام آن لقب های نورانی را هدیّه می كند آیا ظلم به چنین فردی ظلم به خدا و رسول نیست؟ و اگر بگوئیم ظلم به خدا و رسول نیست كه قطعاً دروغ گفته ایم و به حكم قرآن دروغگو ملعون است و اگر بگوئیم ظلم به خدا و رسول است چگونه خود را مدافع حریم ظالم می دانیم خداوند انشاءالله همه ما را از خواب غفلت بیدار كند حق را آن گونه كه هست به ما نشان دهد و ما را مدافع حریم حق، و دشمن ظالم قرار دهد. آمین یارب العالمین.

آری سخن در مصائب جانگداز فاطمه علیهاسلام و مظلومیت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بود.


[1] مناقب خوارزمي /49.

[2] الغدير علامةاميني ج 96/3.

[3] الغدير ج 11 مرحوم علامة اميني اين احاديث را از كتب مورد وثوق اهل سنت نقل كرده است.